Ar keliaujate sveikesnio gyvenimo link?

Lapkričio 8 – oji minima Europos sveikos mitybos diena, kuri skirta atkreipti dėmesį žmonių mitybos įpročius, priminti kodėl svarbu sveika ir subalansuota mityba.

Naujausi tyrimai rodo, kad per pastaruosius dvidešimt metų Lietuvos gyventojų gyvensenos įpročiai kinta sveikatai palankia linkme, tačiau nesveiki įpročiai vis dar plačiai paplitę. Sveika gyvensena apima įvairius komponentus: mitybą, fizinį aktyvumą, tabako nevartojimą, alkoholio ir kitų psichiką veikiančių medžiagų nevartojimą bei daug kitų. Sveika mityba – tai teisinga vartojamo maisto įvairovė ir kiekis, aprūpinantis organizmą reikiamomis kalorijoms (energija) ir tinkamomis maistinėmis medžiagomis.

Vien sveikas maistas negarantuoja, kad sveikata bus gera, tačiau suteikia galimybę ją saugoti ir stiprinti.  Šiuo metu yra daug mokslinių įrodymų, kad netinkama mityba skatina  antsvorį bei nutukimą, didina lėtinių neinfekcinių ligų, širdies ir kraujagyslių ligų, cukrinio diabeto bei onkologinių ligų riziką. O sveika, visavertė mityba daro teigiamą poveikį žmogaus fiziniam ir protiniam vystymuisi, darbingumui bei ilgaamžiškumui. Sveika mityba būtina visuose amžiaus tarpsniuose. Ji užtikrina normalų žmogaus augimą ir vystymąsi vaikystėje, palaiko normalų suaugusio žmogaus organizmo funkcionavimą, senatvėje- apsaugo nuo ligų ir negalios.

Tačiau yra labai svarbu ne tik žinoti sveikos mitybos naudą bei žalą, bet ir išmanyti sveikos mitybos pagrindus. Yra 3 pagrindiniai sveikos mitybos principai, kurių turime laikytis. Pirmasis- saikingumas. Svarbu žinoti, kad net ir būtina maisto medžiaga, jeigu jos vartojama per daug, gali turėti neigiamą poveikį sveikatai bei tapti įvairių susirgimų priežastimi. Antrasis principas- įvairumas. Su maistu yra būtina gauti apie 40 maisto medžiagų. Nė vienas maisto produktas neturi absoliučiai visų maisto medžiagų, todėl yra svarbu valgyti įvairų maistą. Paskutinis trečiasis principas- subalansuotumas. Tai tinkamas baltymų, riebalų, angliavandenių, vitaminų, mineralinių medžiagų santykis bei optimalus energijos kiekis. Šis santykis priklauso nuo žmogaus amžiaus, lyties, atliekamo darbo sunkumo.  Žmogus turi maitintis atsižvelgiant į maisto racioną. Dažnai taupydami laiką, žmonės vis dažniau renkasi greitai pagaminamą maistą, daug riebalų turinčius užkandžius, geria dirbtiniais saldikliais saldintus gėrimus.

Remiantis sveikos mitybos rekomendacijomis, būtina:

  • Valgyti maistingą, įvairų, dažniau augalinį maistą;
  • Kelis kartus per dieną valgyti grūdinius produktus, šviežias daržoves;
  • Valgyti liesą mėsą, ankštines daržoves, žuvį, paukštieną;
  • Išlaikyti normalų kūno svorį (KMI 18,5-25);
  • Kontroliuoti riebalų suvartojimą;
  • Rinktis maisto produktus, turinčius mažai cukraus;
  • Riboti alkoholio vartojimą;
  • Valgyti reguliariai, gerti pakankamai skysčių.