Gegužė- nerūkymo mėnuo!

Nors informacija apie rūkymo žalą organizmui nėra nei įslaptinta, nei sunkiai prieinama, žmonės vis dėlto nesiliauja rūkyti. Rūkymas išlieka viena svarbiausių ligų ir mirties priežasčių. Gali maitintis vaisiais bei daržovėmis ir kasdien sportuoti, bet nebūsi sveikas, jei nesiliausi rūkyti.

Teigiami sveikatos pokyčiai, atsirandantys priklausomai nuo metimo rūkyti trukmės:

  • praėjus 20 min.: suretėjęs pulsas, sumažėjęs kraujospūdis,
  • po 12 valandų: padidėjęs anglies monoksido (smalkių) lygis kraujyje tapęs normalus,
  • po 2 savaičių iki 3 mėnesių: pagerėjusi kraujotaka ir plaučių funkcija,
  • po 1–9 mėnesių: sumažėjęs kosulys ir dusulys; geresnė virpamojo epitelio (bronchų gleivinės ląstelių, turinčių mažytes į plaukelius panašias struktūras, skirtas pašalinti gleives iš plaučių) funkcija – geriau valosi plaučiai, sumažėjusi ir infekcijos rizika,
  • po 1 metų: koronarinės ligos (širdies vainikinių kraujagyslių susiaurėjimo) rizika sumažėjusi per pusę, palyginti su teberūkančiųjų,
  • po 5 metų: burnos, ryklės, stemplės, šlapimo pūslės vėžio rizika sumažėjusi per pusę; gimdos kaklelio vėžio rizika susilyginusi su nerūkančių moterų šios ligos rizika; insulto rizika po 2–5 metų susilygina su nerūkančiųjų rizika,
  • po 10 metų: mirties nuo plaučių vėžio rizika sumažėjusi per pusę, palyginti su teberūkančiųjų; sumažėjusi gerklų (balso aparato) ir kasos vėžio rizika,
  • po 15 metų: koronarinės ligos rizika tapusi tokia kaip nerūkančiųjų.

Kitokia rūkymo daroma žala organizmui:

  • Rūkymas kelia kraujo spaudimą, dėl ko atsiranda hipertenzija – infarkto rizikos faktorius.
  • Rūkančios poros dažniau susiduria su vaisingumo problemomis, palyginus su nerūkančiomis.
  • Rūkymas blogina sergančiųjų astma būklę ir silpnina prieš astminių vaistų poveikį.
  • Akių kraujagyslės yra jautrios ir gali būti pažeistos rūkymo, dėl ko parausta akių baltymai ir prasideda perštėjimas.
  • Daug rūkantiems dvigubai didesnė rizika prarasti regėjimą dėl geltonosios dėmės degeneracijos.
  • Padidėja kataraktos rizika.
  • Rūkantieji praleidžia 25 procentais daugiau dienų dėl nedarbingumo, palyginus su nerūkančiais.
  • Nuo rūkymo pagelsta dantys ir dantenos.
  • Rūkymas didina paradantozės riziką, dėl ko gali tinti dantenos, atsirasti blogas burnos kvapas ir iškristi dantys.
  • Dėl rūkymo burnoje atsiranda rūgštus skonis ir gali išsivystyti opos.
  • Rūkymas daro poveikį išvaizdai: blyškesnė oda, daugiau raukšlių. Taip nutinka todėl, kad rūkymas blogina odos kraujotaką ir mažina vitamino A lygį.

 

 Keletas mitų apie rūkymą:

  • Rūkymas padeda susikaupti, nusiraminti ir atsipalaiduoti – absurdiška manyti, kad didžioji dauguma populiacijos, kuri pasirinko gyvenimo būdą be rūkymo yra irzli ir išsiblaškiusi. Kiekvienas rūkalius tol, kol neturėjo žalingo įpročio, nejautė nei noro, nei poreikio rūkyti tam, kad atsipalaiduotų ar įveiktų stresą.

 

  • Tik pabandžiau rūkyti, galiu sustoti panorėjęs. Tam tikra prasme rūkaliai užkimba su pirmąja cigarete. Pirmoji cigaretė yra tarsi masalas ir tuo metu jie to dar nesuvokia. Bjaurus cigarečių skonis ir kvapas užmigdo mūsų budrumą.

 

  • Cigaretė sušildo, kai šalta. Tabako dūmai tik suteikia iliuziją, kad sušildo, nes juose esančios nuodingosios medžiagos priverčia kraujagysles susitraukinėti, padidina kraujospūdį, todėl padažnėja pulsas. Atrodo, kad kūnas sušilo, bet yra visiškai kitaip: galūnėms trūksta deguonies. Rūkančiųjų rankos dažniausiai būna šaltos.

 

  • Metus rūkyti, priaugama svorio. Rūkymas ir valgymas yra du visiškai skirtingi ir nesusiję dalykai. Tuštumos jausmo, atsiradusio metus rūkyti, nereikia užpildyti užkandžiavimu. Tik atrodo, kad mažas saldainiukas, nedidelis sausainėlis, vieno kąsnio sumuštinukas ar kitas greitosiomis pasičiuptas maistas neturi jokios reikšmės. Dažnai tai ir yra tas maistas, kuris koreguoja svorį. Rūkymas mažina stresą ir ramina nervus. Kai žmogus pripranta prie cigaretės, organizmas pradeda reikalauti nikotino. Tada žmogui atrodo, kad užtraukęs dūmą jis nusiramina. Bet iš tiesų jis tik slopina nikotino „badą“. Ramina ne cigaretės, o pats veiksmas: kai į rūpesčius pažvelgiama ramiau, aptariami galimi problemos sprendimo būdai, tiesiog išsikalbama arba prisimenama kas nors malonaus.

 

  • Ilgalaikių padarinių nebus, jei rūkysiu paauglystėje, bet mesiu iki trisdešimties. Rūkyti būnant jauno amžiaus be galo pavojinga. Rūkymas paauglystėje yra įvairių ligų, kankinančių visą gyvenimą, rizikos faktorius, jis didina tikimybę mirti nuo rūkymo sukeltų ligų. Rūkančių paauglių organizme įvyksta negrįžtamų pakitimų, sutrikdomas organizmo vystymasis.

 

Radviliškio rajono visuomenės sveikatos biuro informacija

Translate »
Pakeisti teksto dydį
Pakeisti spalvų kontrastą