Pasaulinė sveikatos diena. Vaikų nutukimas

Skaičiuojama, kad Europoje vienas iš trijų 11 metų vaikų yra nutukęs arba turi antsvorio. Padidėjęs kūno svoris vaikystėje gali lemti nutukimą ir suaugus, didina širdies ligų, cukrinio diabeto, kitų ligų atsiradimo riziką, vaiko antsvoris neretai būna ir patyčių ar socialinės atskirties priežastis. Ženklus svorio padidėjimas neretai pasireiškia vaikui pradėjus lankyti darželį ar mokyklą. Tai siejama su pasikeitusiu mitybos režimu ir fiziniu aktyvumu, miego trūkumu.

MITYBOS REKOMENDACIJOS

  • Nuo vienerių metų amžiaus vaikas valgyti turėtų sėdėdamas prie bendro šeimos stalo;
  • Stenkitės sukurti malonią aplinką valgymo metu, joje negali būti pašalinių dirgiklių, pvz., įjungto televizoriaus;
  • Į šeimos valgiaraštį įtraukite kuo daugiau sveikatai palankių maisto produktų;
  • Dažniau rinkitės augalinės kilmės maistą (daržoves, ankštinius, viso grūdo gaminius, vaisius, bulves);
  • Saikingai vartokite gyvulinės kilmės maisto produktus (pieną ir pieno produktus, žuvį, mėsą, kiaušinius);
  • Itin apribokite vartojamo pridėtinio cukraus ir saldiklių kiekį;
  • Atkreipkite dėmesį į cukraus kiekį maiste ir gėrimuose;
  • Troškuliui malšinti rinkitės vandenį ir nesaldintus gėrimus.

FIZINIO AKTYVUMO REKOMENDACIJOS

  • 3-5 m. amžiaus vaikams kasdien būtina bent 60 min. trukmės fizinė veikla (vadovaujant treneriui ar ugdymo įstaigos darbuotojui) – mankšta, sportiniai žaidimai, rungtys;
  • Ikimokyklinio amžiaus vaikas nuo 60 min. iki kelių valandų kasdien turi fiziškai judėti (judrūs žaidimai, aktyvi kasdienė veikla, namų ruoša), nejudėdamas vaikas negali būti ilgiau kaip 60 min. be pertraukos (išskyrus miego laiką);
  • Mokyklinio amžiaus vaikams rekomenduojama ne trumpesnė nei 60 min. vidutinio ar didelio intensyvumo kasdienė fizinė veikla arba nueiti ne mažiau kaip 10 000 žingsnių per dieną; sėdima veikla – iki 1 val. per dieną (išskyrus laiką mokykloje);
  • Paaugliams rekomenduojama ne trumpesnė nei 60 min. vidutinio ar didelio intensyvumo kasdienė fizinė veikla arba nueiti ne mažiau kaip 12 000 žingsnių per dieną, sėdima veikla – iki 2 val. per dieną (išskyrus laiką mokykloje).

IŠMANIOSIOS TECHNOLOGIJOS, TV

  • Vaiko miegamajame negali būti televizoriaus;
  • Ribokite laiką, praleidžiamą prie televizoriaus ar išmaniųjų prietaisų ekranų:
    • vaikams iki 3 m. – 0 min.;
    • 3-6 m. vaikams – iki 30 min. per dieną;
    • 7-11 m. vaikams – iki 1 val. per dieną;
    • 12 m. ir vyresniems – iki 2 val. per dieną.

SUSIDRAUGAUKITE SU SVEIKESNIAIS MAISTO PRODUKTAIS

  • Jei vaikas yra išrankus maistui, neverskite jo valgyti, nebarkite, jokiu būdu nesiūlykite mainų („gausi saldainį, jei suvalgysi šią morką“), bet leiskite su naujais produktais susipažinti palengva, juos valgykite patys, pasiūlydami ir vaikui.
  • Valgant reikia vengti neigiamų pasisakymų apie maistą. Vaikai greitai mėgdžioja suaugusius, todėl jei tėtis ar vyresnis brolis pasakys, kad, pavyzdžiui, morkos yra neskanu, labai tikėtina, kad vaikas jų atsisakys net neragavęs.
  • Negalima saldėsio siūlyti kaip atlygio, jei suvalgys brokolį ar kitą daržovę, nes taip formuojamas maisto kaip atlygio, blogų emocijų malšintojo įvaizdis. Leiskite vaikui pasirinkti tarp morkos, burokėlio ir kopūsto, bet ne tarp mėsos ar bandelės.
  • Neverskite suvalgyti viso į lėkštę įdėto ar nemėgstamo maisto, nevalgydinkite per prievartą ar nukreipdami vaiko dėmesį į pašalinius dalykus.
  • Nepirkite ir nelaikykite namuose viliojančių, bet nesveikų maisto produktų.
  • Kad vaikas paragautų ir pradėtų valgyti naują maisto produktą, jį tėvai turi pasiūlyti apie 8-15 kartų bei patys mielai jį valgyti.

SVEIKESNĖS UŽKANDŽIŲ ALTERNATYVOS PRIEŠPIEČIŲ DĖŽUTEI:

  • Pieno produktai – varškė, grūdėta varškė, jogurtas, sūris, sūrio lazdelės;
  • Vaisiai ir uogos;
  • Obuolio skiltelės ar trapučiai, sutepti riešutų sviestu;
  • Keksiukai, kepti daržovių, kiaušinių pagrindu;
  • Namie be riebalų spraginti kukurūzai (spragėsiai);
  • Humusas;
  • Riešutai, riešutų sviestas;
  • Riešutų ir džiovintų vaisių mišiniai;
  • Grūdų dribsniai, granola;
  • Batonėliai su riešutais, pilno grūdo javais;
  • Sumuštiniai su juoda ar pilno grūdo duona, tortilija, lavašu.

 

Translate »
Pakeisti teksto dydį
Pakeisti spalvų kontrastą