Menu Close

Saulės voniomis mėgaukitės atsakingai!

Saulės spinduliai – svarbiausias natūralus vitamino D šaltinis. Mažų UV spinduliuotės kiekių žmonėms reikia vitamino D gamybai. Tačiau beatodairiškai mėgautis saulės spinduliais nepatariama – nuo jų oda praranda elastingumą, pradeda raukšlėtis, o ilgalaikis ultravioletinių saulės spindulių poveikis gali sukelti odos ligas bei paskatinti odos vėžio išsivystymą. Per ilgą laiką UV skatina degeneracinius ląstelių, audinio skaidulų ir kraujagyslių pakitimus bei ankstyvą odos senėjimą.

Labiausiai žinomas ūmus per ilgo buvimo saulėje efektas yra nudegimas. Paraudusi, jautri, skausminga, pūslėta ar besilupanti oda – tai ženklas, kad persikaitinome saulėje. Saulė spinduliuoja įvairaus ilgio ultravioletinius spindulius. Odos nudegimus sukelia ultravioletiniai B spektro saulės spinduliai (UVB), tuo tarpu ultravioletiniai A spektro spinduliai (UVA) siejami su ankstyvuoju odos senėjimu, žmogaus imuninės sistemos nusilpimu. Abi spinduliuotės rūšys didina odos vėžio išsivystymo riziką. Ultravioletiniai spinduliai taip pat gali sukelti įvairias akių ligas.

Saulės šviesa ir šiluma yra būtina vitamino D gamybai mūsų organizme, todėl visiškai jos atsisakyti negalime. Tad norėdami mėgautis saule ir būti sveiki pirmiausia turėtume pasirūpinti apsaugos nuo ultravioletinių spindulių poveikio priemonėmis. Geriausiai nuo kenksmingų ultravioletinių spindulių apsisaugosime ribodami buvimo atviroje saulėje laiką, dėvėdami visą kūną dengiančius drabužius, kepurę, akinius nuo saulės.

Kad mėgaujantis saule nepakenktumėte sveikatai reikia, nepamiršti ir laikytis keleto taisyklių:

  • Pasirinkite tinkama laiką deginimuisi. Optimalus laikas mėgautis saulės voniomis nuo 9 iki 11 val. ryte ir nuo 16 iki 19 val. vakare. Likęs laikas netinkamas ilgam buvimui saulėje, tai pavojinga jūsų odai.
  • Naudokite apsauginius kremus nuo saulės. Kremas nuo saulės, turintis SPF 15, apsaugo nuo 93% UVB spindulių, SPF 30 – nuo 97% , o SPF 50 – 98%. Kasdienei apsaugai patariama naudoti kremą, turintį mažiausiai SPF 15, nes tik toks faktorius yra pakankamas kasdienei odos apsaugai nuo žalingų spindulių. Didesnei odos apsaugai rekomenduojama naudoti kremą, turintį mažiausiai SPF 30. Veidui rinkitės kremą, kurio SPF 50. Svarbu nepamiršti, kad kremą nuo saulės būtina pakartotinai tepti maždaug kas dvi valandas, išsimaudžius arba suprakaitavus.
  • Dėvėkite šviesius drabužius. Juoda spalva pritraukia saulės spindulius, balta – atstumia, tad karštą vasarą pirmenybę teikite baltiems rūbams.
  • Nepamirškite galvos apdangalo, kad negautumėte saulės smūgio.
  • Nepamirškite akinių nuo saulės. Įrodyta, kad būtent ultravioletiniai spinduliai labiausiai kenkia akims. Renkantis akinius, įsitikinkite ar akiniai apsaugos Jūsų akis nuo ultravioletinių spindulių. Akiniai, kurie apsaugo akis nuo UV yra žymimi „UV400“, „400nm“ ar „100% UV“.

Visgi jei nutiko taip, kad nudegėte saulėje,  rekomenduojame:

  • Nusiprausti vėsiu vandeniu vonioje arba po dušu, tačiau muilo, kitų prausiklių ar kempinės nenaudokite. Nešluostykite ir netrinkite kūno – tiesiog leiskite rankšluosčiui sugerti drėgmę. Pagulėkite 15–20 minučių ir, jei reikia, pakartokite procedūrą.
  • Pasidarykite šaltą kompresą: suvilgykite šaltame vandenyje medvilninę (ne sintetinę!) skiautelę ir palaikykite ant nudegusios vietos 20–30 minučių. Kartokite tiek kartų, kiek atrodys reikalinga.
  • Gerkite daugiau vandens, o ne kurių kitų gėrimų. Nudegimas gali sukelti dehidrataciją, todėl per dieną būtina išgerti iki 2,5 litro.
  • Jei iškilo pūslių ar nudegė didelis odos plotas, važiuokite į sveikatos priežiūros įstaigą kur jums bus suteikta reikiama pagalba.

Taigi, prieš pradedant degintis pagalvokite: darote tai tam, kad leistumėte organizmui pailsėti ar tik dėl gražaus bronzinio įdegio? Atminkite, kad įdegis turi ir teigiamų, ir neigiamų pasekmių. Tad mėgaukitės saulės voniomis protingai!

Pakeisti teksto dydį
Pakeisti spalvų kontrastą