Alkoholio vartojimas – vis dar didelė ir opi mūsų visuomenės problema. Nedžiugina ir tai, kad vedini smalsumo ir nesusimąstydami apie to pasekmes, alkoholinius gėrimus išbando bei aktyviai vartoja vis jaunesni vaikai bei jaunuoliai. Tyrimo “Lietuvos moksleivių gyvensena veikata. 2018 m. situacija ir tendecijos”, atlikto Lietuvos sveikatos mokslų universiteto, duomenimis vertinant alkoholio vartojimo įpročius pastebima, kad kas penktas Lietuvos moksleivis per pastarąsias 30 dienų vartojo alkoholinius gėrimus, o 1 iš 10 nurodo pavartojęs tiek, kad buvo gerokai apsvaigęs. Pusė Lietuvos moksleivių bent kartą yra vartoję alkoholinius gėrimus, o kas septintas bent kartą per gyvenimą buvo smarkiai apsvaigęs. Alkoholio vartojimas tarp paauglių prasideda vis jaunesniame amžiuje. Tai turi rimtų pasekmių ypač jauno ir dar besivystančio organizmo fizinei, psichinei, emocinei sveikatai. Todėl būtina siekti užkirsti kelią ankstyvam alkoholio vartojimui ir ugdyti sveikos gyvensenos nuostatas. Prevencinės priemonės šiuo atveju yra itin svarbios.
Radviliškio rajono visuomenės sveikatos biuras įgyvendindamas Europos Sąjungos finansuojamą projektą “Kokybiškų visuomenės sveikatos paslaugų prieinamumo didinimas Radviliškio rajone” organizavo mokymus alkoholio vartojimo prevencijos tema. Radviliškio Lizdeikos gimnazijos ir Radviliškio Gražinos pagrindinės mokyklos 9 klasės moksleiviai dalyvavo užsiėmimų cikle “Žinok, rinkis, veik: alkoholio poveikio anatomija”. Tai trumpi susitikimai su jaunimu, kurių metu siekiama padėti jaunuoliams geriau suprasti žalingą alkoholio poveikį, ugdyti gebėjimą kritiškai apsvarstyti savo veiksmus, reflektuoti pasirinkimus ir prognozuoti jų pasekmes. Jaunuolius šiuo keliu vedė psichologai Gintautas Katulis ir Rytis Jankauskas. Psichologai visų 4 susitikimų metu kvietė jaunus žmones aktyviai įsitraukti į šios problemos nagrinėjimą – atvirai kalbėtis nepatogia ir jautria tema, analizuoti savo pačių mąstyseną ir elgseną, ugdytis kritinį požiūrį į aplinką. Psichologų kuriama tinkama psichologinė aplinka, kurioje buvo galima atvirai reikšti nuomonę, saugiai dalytis patirtimi ir mintimis, leido jaunuoliams aktyviai įsitraukti į užsiėmimų ciklo veiklas. Užsiėmimų metu buvo pasitelkiami intervencijos būdai pagrįsti kognityvinės elgesio terapijos principais, tikslų nustatymo pratimais, motyvaciniais pokalbiais. Tai mokymo būdai, kurie padeda lavinti vertingus gyvenimiškus įgūdžius, skatina savarankišką mąstymą bei atsakingą sprendimų priėmimą.
Pirmojo susitikimo metu – susipažinimas kokių patirčių nepilnamečiai jaunuoliai turi susijusių su alkoholio vartojimu. Tai leido psichologams įvertinti realią jų patirtį ir išgyvenimus. Grupės supažindintos su alkoholio vartojimo statiska, teorine medžiaga ir kitais faktais. Jaunuoliai pakviesti atvirai diskusijai šia tema.
Antrojo susitikimo metu jaunuoliai išbandė specialius akinius, imtituojančius neblaivaus žmogaus būseną: sutrikusi rankų, kojų koordinacija, prislopinta motorika. Su šiais akiniais dalyviams keliaujant specialiu kilimėliu teko įveikti tiesių linijų, apsisukimo, ženklų skaitymo užduotis. Gyvai pritaikius LIKERT skalę dalyviai pakviesti atvirai pasidalinti savo nuomone, požiūriu į alkoholį, jo vartojimą ir motyvacija atsispirti aplinkos poveikiui, skatinančiam alkoholio vartojimą.
Trečią kartą jaunuoliai dalyvavo debatuose, kurių metu susibūrę komandomis mėgino paneigti ar patvirtinti visuomenėje sklandančius mitus apie alkoholio vartojimą. Dalyvių debatų ringui savarankiškai ruošiami argumentai ir ginamos pozcijos skatino jaunuolių socialinę atsakomybę, jų vaidmenį visuomenėje ir sprendimų paiešką alkoholio vartojimo pasaulyje iššūkiui spręsti.
Paskutinio susitikimo metu moksleiviai pakviesti vertybių kompaso pagalba apmąstyti moralines nuostatas ir kitus veiksnius, darančius įtaką jų pasirinkimui, geriau pažinti save kaip asmenybę, suprasti riziką, susijusią su alkoholio vartojimu.
Radviliškio rajono visuomenės sveikatos biuras kviečia atvirai ir nuoširdžiai kalbėti apie tai, kas mums visiems rūpi – apie sveikų, mąstančių ir atsakingų jaunų žmonių ateitį, nesužalotą kenksmingų įpročių ir neprotingų pasirinkimų. Žinoma, svarbi ir ilgalaikė, nuosekli ir subalansuota politika šioje srityje tiek nacionaliniu, tiek rajono lygmeniu.
Projekto veikla – tęstinė. Planuojama ateinančiais mokslo metais į susitikimus šia tema pakviesti ir kitų rajono ugdymo įstaigų jaunuolius. Projektas finansuojamas Europos Sąjungos lėšomis. Projekto partneris Radviliškio rajono savivaldybė.
Projektų koordinatorė Toma Malinauskienė